Nieuws

CSM in de pers - Het Belang van Limburg

07 juni 2024

Langste lanceerachtbaan van Europa rust op 540 ton staal van Limburgse makelij: “Millimeterwerk”

Hamont-Achel - Voltron, de gloednieuwe lanceerachtbaan in Europa-Park (Duitsland), rust op staal an Limburgse makelij. Staalbedrijf CSM uit Hamont-Achel bouwde de metershoge pylonen van de spectaculaire rollercoaster.  “Millimeterwerk”, klinkt het trots.

Wie regelmatig een pretpark bezoekt, heeft ongetwijfeld al een ritje gemaakt in een rollercoaster waar het Limburgse bedrijf CSM Steelstructures aan heeft meegewerkt. Het staalbedrijf uit Hamont-Achel is al bijna een kwarteeuw actief in de pretparkindustrie en speelt mee in de allerhoogste regionen. Laatste parel aan de kroon is de spectaculaire lanceerachtbaan Voltron Nevera in het Duitse Europa-Park, de langste in zijn soort op het Europese continent. “De 1.385 meter lange baan rust op 167 unieke steunkolommen die allemaal hier in onze bedrijfshal in Hamont-Achel zijn geproduceerd, goed voor 540 ton staal”, vertelt Jimmy Van Thillo, projectmanager bij CSM voor alles wat met achtbanen te maken heeft.

Het Limburgse bedrijf is hofleverancier van de Duitse attractiebouwer Mack Rides, tevens eigenaar van Europa-Park. “Van bijna elke nieuwe achtbaan die de familie Mack neerzet, leveren wij de steunkolommen. Amerika, Azië, Afrika,…intussen hebben we in elk continent wel een achtbaan staan die gedeeltelijk hier in Hamont-Achel is gebouwd. Vandaag leggen we in onze hallen de laatste hand aan de pylonen van twee nieuwe rollercoasters die straks in Portugal en Zuid-Korea worden rechtgetrokken. Maar daar mogen we nu nog niks over kwijt.”

Ook over Voltron Nevera, de snelste lanceerachtbaan in Europa, moest Jimmy meer dan een jaar de lippen stijf op elkaar houden. “Wij weten uiteraard lang voor het grote publiek welke achtbanen Mack bestelt. Aan Voltron hebben we net geen jaar gewerkt. De ingenieurs van Mack sturen ons de plannen door en vervolgens beginnen onze mensen aan de uitwerking.” Het bedrijf uit Hamont-Achel telt vier gigantische fabriekshallen, elk meer dan een voetbalveld groot. “Eerst wordt het staal op maat gezaagd en geboord, waarna alle onderdelen aan elkaar worden gelast tot één grote steunpilaar. De hoogste pyloon voor de Voltron was 35 meter lang. Die zetten we hier helemaal in elkaar om zeker te zijn dat alles klopt. We werken tot op de millimeter nauwkeurig. De rails van een achtbaan sluiten heel nauw op elkaar aan. De minste afwijking kan het hele project in de war sturen. Er is geen ruimte voor fouten.”

Van zodra de gigantische steunkolommen zijn goedgekeurd, wordt alles weer uit elkaar gevezen voor transport. “Een veertig meter lange pyloon kan je niet in één keer vervoeren. Zeker niet als het over zee moet. Eenmaal aangekomen op de bestemming wordt alles weer in elkaar gezet. Dat blijft elke keer opnieuw spannend, maar met Voltron verliep de opbouw vlekkeloos. Natuurlijk zijn we trots als we uiteindelijk zien hoe soepel de karretjes in Europa-Park door de baan vliegen. Een teken dat we ons werk goed gedaan hebben”

Hoewel Jimmy zijn hand niet omdraait voor een looping meer of minder, zat hij nog niet in de Voltron. “Te druk met andere achtbanen af te werken”, lacht hij. “Maar een bezoekje aan Europa-Park staat zeker op de planning. Ik probeer elke coaster die we afleveren vroeg of laat zelf te testen.” Ook Engeland komt nog aan de beurt, want daar opende onlangs de hoogste en snelste achtbaan van het Verenigd Koninkrijk. Opnieuw met pylonen van Limburgse makelij. “De grootste steunkolom was liefst 85 meter hoog. Om die te bouwen, hadden we twee van onze fabriekshallen nodig.” Ook in eigen land kunnen pretparkliefhebbers genieten van het vakwerk van CSM. Zo is de Pulsar die vandaag in Walibi Belgium staat volledig in Hamont-Achel gebouwd.

De job van Jimmy werd er de afgelopen jaren wel niet eenvoudiger op. In de pretparkwereld moet het steeds sneller, hoger en spectaculairder.  “Soms krijgen we plannen binnen van banen die op één grote spaghetti lijken (lacht). Het kan niet gek en hoog genoeg, maar ook die projecten leveren we succesvol af. Dat maakt de job net zo uitdagend.”

CSM bouwt overigens meer dan achtbanen alleen. “We vieren dit jaar onze zestigste verjaardag en zijn gespecialiseerd in complexe, hoogwaardige staalconstructies. Klanten komen bij ons aankloppen voor alles wat architectonisch niet voor de hand ligt. Denk bijvoorbeeld aan speciale (fiets)bruggen of heel recent nog de draagstructuur van het glazen dak van het justitiepaleis in Namen.”


Bron : Het Belang van Limburg

ISO 9001 - de internationale norm voor kwaliteitsmanagementsystemen Veiligheid, gezondheid en milieu Checklist Aannemers ISO 14001 - de internationaal geaccepteerde standaard met eisen voor een milieumanagementsysteem EN 1090 - Europese normen die de fabricage en montage van staal- en aluminiumconstructies regelen ISO 9001 certificaat